TRUE LOVE

HAPPIEST DAY !!

Wednesday, May 6, 2009

Ape yg aku Rasa???

Bulan 1 hingga Bulan 3

Waktu tu seingat aku 17.12.2008.. aku baru ikut my husband ke Shah Alam.. Aku pun kemasla umah.. maklumla umah bujang dulu.. Aku rasa penat giler2.. Isk.. baru jer wat keje sket.. Pas tue.. dada ni berdebar2 jer.. rasa mcm minum air kefein banyak giler.. mcm mabuk2 laut tue..
Pelik2.. Tp aku sket pun tak muntah2.. So, aku suruhla husband beli pregnancy test.. Husband gelak jer.. dia tanya " Betul ke nak beli?" Dia pun tkejut.. rasa mcm eh..Betul ker?? yerla kitaorg baru kawin 30.11.08 lepas.. hehe.. Dia pun belila and terus gi keje.. aku kt umah dh tak blh tunggu dh laki aku balik keje..aku test sorang2 kt umah.. rasa cam x sabar jer coz badan nie dah rasa 2 3 mcm.. mula2 ada satu line.. and jeng2..ader la plak second line timbul..tp x berape terang sangat mcm line first atas tue.. so..aku try wat second test.. nasib baik beli 2.. aku test lg.. a'ahla.. ader 2 line.. aku nak happy pun takut gak coz takut tak betul.. so aku kol and tanyala adik ipar aku yg dh kawin n beranak satu tue.. dia ckp.. eh..dh pregnant la tue.. tahniah!!! waahhh!! rasa mcm mimpi jer.. seronoknya aku.. Bunting pelamin..wakaka..rezeki2.. hehe..Aku pun kol la laki aku.. tekejut beruk dia.. haha.. Tp yg penting kitaorg memang happy sngt and tak sabar tunggu baby nie..kat sini aku nak letakla beberapa symptom yg aku leh share ngn korang klu nak taw u all preggy ke tak.. hehe..
  • Pedih perut ala2 gastrik
  • kembung perut/ sengkak ( angin banyak giler x hingat)
  • Kerap buang air kecik
  • breast rasa sensitive..sakit sket2.. sebab dia dh mula start nak ready utk feeding breast nanti
  • Cepat letih and lesu
  • Susah nak tido mlm coz ulu hati akan rasa pedih
  • Pening and demam (sebab tu klu kita demam org tua akan tersengih2 dulu coz slalu demam nie tanda dh ada isi dah ci kak oiii)
  • x der selera mkn
  • kerap dahaga
  • kt laki korang.. adala korang akan rasa mcm 2 3 macam.. hehe..
  • waktu nie aku dh mula teringin mkn mempelam masam.. pendek kata benda2 masam la..

Klu dh mula pregnant nie.. benda yg u all kena ajar diri ialah start pakai minyak zaitun atau cocoa butter lotion utk prevent stretch mark..Klu tak.. burukla perut korang nanti..and breast taw.. kena sapu jgk.. Jgn lupa taw amek asid folic kapsul and rajin2 minum susu ek.. nak rongak cepat..buatla tak minum susu coz baby akan mula bina tulang and diorg perlu kalsium.. klu kita tak minum susu, dia akan amek kalsium dari tulang and gigi kita.. aku suggest amek Anmum coz sedap sngt..hehe.. tmbah2 perasa coklat.. wah.. cedap2... sehari amek dlm 2 hingga 3 gelas..



++++++++++++++++++++++

Bila dh minggu kedua bulan pertama.. aku dh mula tak bleh makan langsung ayam.. tengok ayam or bcerita pasal ayam pun aku rasa loya sngat.. Uwekk!! KFC tu jd tak sedapla.. Padahal my favourite tue.. huhu.... Aku cuma lalu mkn ikan, ikan bilis, fish ball, sayur2.. daging n lain2 ok.. except ayam!! No Chicken Please.. Tomyam X maw ayam ek..

++++++++++++++++++++++
Bila dh masuk 2 bulan. hingga 3 bulan.. Waktu nie memang seksa la kak oii.. makan jer aku muntah.. malam2 tak leh nak tido.. perut pedih sngt.. kena gastrikla..itula.. makan pun tak leh banyak coz jd sengkak giler.. n apepun dlm masa 5 minit aku mkn.. semua akan kuar balik.. huhu.. Kiranya time nie aku banyak nangis.. cengengla anak aku nanti.... bukan aper.. x tahan tue.. Naik lembik badan taw.. energy pun rasa mcm takder.. nk makan pun rasa liat sngt.. x der selera.. waktu tue..aku teringat sngt kat mama.. baru taw perit n azabnya nak dapat sorang pun.. Insaf2.. huhu.. Aku gi scan tengok baby di Klinik An-Nisak dgn Dr Faznita.. baby berat baru 78g.. ala kocik nyer aii..hehe.. tp dh ader kepala badan, tngn n kaki taw.. masa aku start scan tue, usia dia dh 16minggu.. tp masalahnyer uri aku kt bawah.. so x lehla wat keje berat2..
+++++++++++++++++
Masuk 4 bulan.. hoorey... aku dh mula ada selera mkn.. aku dh bleh mkn ayam.. benda pertama yg aku sumbat.. ayam masak kurma... husband tlg suap lg.. hehe.. masa tu try and error lepas dipaksa husband.. "Tryla tengok.. mana taw dh bleh mkn " aku pun ngapla lepas menolak beberapa kali.. '''Hoorey!! dah mula bleh mkn chicken!! wakaka." Petang tue turus ajak Husband mkn KFC.. Time niela nak balaS DENDAM.. wakaka..
+++++++++++++++++

Masuk 5 bulan.. Aku risau lak tengok perut nie kocik jer.. hey..baby ok ker kt dlm tuh..hehe.. Makcik2 pun kata perut aku tak nampak.. Gabra gak aku.. tp maybe aku nie standard badan besar..so perut tue tak brape nampak.. hehe.. Kali ni gi scan.. 20 minggu berat baby dh 350gm..
hoho.. sudah besar itu baby.. Comey anak Ibu!! Hehe.. Doctor tunjuk heart beat anak kiter.. perut dier pun kite leh nampak.. kali nie tak leh captured gambar semua sekali coz dia dah besar.. so..doktor tu print gambar kepala baby jer.. bolehla.. huhu..Klu u all nak taw.. waktu nie kita dh rasa anak gerak2 dlm perut dah.. denyut nadi dia pun kita dh dpt rasa.. kuat sngt.. meleleh jugakla air mata aku nie...masa mula2 rasa dia gerak.. aku ketawa kuat sampai tekejut husband.. haha.. Sorry yer bang... Buk happy sngt!!


Scan baby 28.4.09 lepas, baby dah 525gm.. Masa scan tue.. doc amek view punggung dier doc ckp " Nampak tak yg mcm burger tue, ha.. tu selalunya girl.." haha.. cutenyer.. nampak peha dia..masa tue usia dah 23minggu 4hari.. (5bulan 3miggu 4hari) uri aku masih dibawah.. huhu.. muka husband aku nampak mcm risau.. doa2kanla aku selamat.. naik uri and baby sihat..amin..






Hemm.. skg aku dh 24mggu (6 Bulan).. ape yg aku rasa skg??

  • malam2 selalu kejang kaki
  • mula sakit pinggang and belakang
  • tapak kaki and tangan gatal2
  • perut gatal 2
  • nafas pendek coz perut makin besar
  • perut kadang pedih coz gas dlm perut banyak sbab nak buat space utk baby besar
  • sensitive..emosi.. cengeng.. mudah berasa hati.. laki kena sabar taw..
  • nak perhatian yg lebih dari suami.. nk selalu diiurut tambahan di belakang dan kaki
  • kerap gi toilet
  • certain org kena sembelit.. aku pun termasuk sama la...
  • darah aku rendah.. kena marah dgn doktor.. so bagi ibu2 yg preggy tue.. ingat.. jgn sampai kena anemia.. amek sayur2 ijau banyak2.. mkn kerang..kekacang..hati limpa tu bleyla nak amek tp sebenarnya tak digalakkan coz takut bakteria.. jambu batu elok utk ibu2
  • masalh aku yg ditakuti sekarang adalah uri aku yg masih dibawah.. kepada pembaca2 klu bleh doa2kanla agar uri aku nie naik.. huhu..

Kepada pembaca2 merangkap adik2 and kawan2 ku.. doa2kanla agar aku selamat hingga melahirkan.. doa2kanla agar aku dpt bersalin normal and dipermudahkan kelahiran nanti.. selamat ibu dan anak ini nanti.. Due pada 22.8.2009.. Semoga aku dan baby selamat..sihat dan cepat recover nanti. amin..



No comments:

Post a Comment